Дитинство передусім дошкільне
- єдиний період життя, коли творчість може стати універсальним і природним
способом буття людини.
Найефективнішим засобом у
процесі розвитку творчих здібностей являються ігри .
Гра має великий
вплив на розвиток різноманітних здібностей дитини в тому числі і творчих.
Дошкільний період – первоначальний етап
становлення у дітей різних здібностей, етап засвоєння суспільного
досвіду.
Дитина розвивається під впливом
виховання, впливом вражень від оточуючого середовища. У неї з'являється інтерес до життя. Гра – найбільш
доступний для дитини вид діяльності, своєрідний спосіб переробки отриманих
вражень. Враження пробуджують у дітей різноманітні почуття, мрії,
підштовхують їх до творчості.
Через гру можна розвивати різноманітні
творчі здібності: образотворчі, мовленнєві, музичні здібності.
У розвитку мовленнєвих творчих здібностей використовуються різні види
ігор: дидактичні, театралізовані, сюжетно-рольові, ігри-фантазування.
Ігри-фантазування являються найбільш ефективним засобом в розвитку творчості
дитини.
В даних іграх дошкільник має змогу грати зі
словами, промовляючи низку звуків рідної мови, створює незвичайні слова,
загадки, віршики, казки, оповідання. У грі-фантазуванні дитина може проекспериментувати,
багаторазово виконати будь-яку дію, від якої вона отримує задоволення і наявний
продукт її діяльності.
Гру-фантазування можна розглядати як
творчість, тому що у ній розвиваються такі важливі характеристики творчості як:
- швидкість думки – здатність до генерування як найбільшого числа ідей .
Фактично кількість ідей, що
виникають за одиницю часу.
- гнучкість мислення – здібність легко переходити від полярних за змістом явище
одного класу до іншого. У процесі творчості необхідно вміти гнучко змінювати
стратегію й тактику творчого пошуку, переключатися з однієї ідеї на іншу, вміти
переносити ідеї з одного об'єкта на інший і бути готовим до отримання
парадоксального рішення;
- оригінальність – здатність формулювати нові, неочікувані ідеї, що
відрізняються від загальноприйнятих;
- розробленість – уміння не просто генерувати ідеї, а й творчо розробляти
їх;
- сміливість – здатність приймати рішення в ситуаціях невизначеності;
- допитливість – відкритість та інтерес до всього нового; уміння помічати
незвичайне у звичайному, дивуватися йому.
Ігри-фантазування сприяють розвитку
мовленнєвих здібностей, пізнавальної активності, самостійності, творчості,
самореалізації дітей. Ігри-фантазування включають в себе вирішення
багатьох завдань: навчальних, розвивальних, пізнавальних, інтелектуальних, трудових,
нестандартних, творчих (І. Лернер, М. Махмутов, В. Моляко, Г. Сирота та
ін.).
Графічні навички малюка молодшого віку
поки несформованими, тому йому складно повноцінно висловити в малюнку те, що
він думає. Батькам і педагогам варто допомогти дитині, мотивувати його на прояв
фантазії шляхом створення різних творчих ситуацій і при цьому навчати малюка
різним технікам малювання.
Техніки малювання
для малят
- «Пальчикова». Дітям з 2-х років уже цілком можна
дозволити малювати спеціальними пальчиковими фарбами. Бажано
використовувати такі засоби виразності як точка, лінія, пляма.
- «Малювання долонькою» . Підходить для малюків з двох
років. Долонька забарвлюється фарбою і прикладається до паперу. Таким
чином малюють фантастичні силуети, плями, птахів, метеликів і т.п.
- «Віск + акварель» . Дитина восковим дрібному малює малюнок
на папері, можна обвести тільки контур зображення. Потім залишився ділянку
зафарбовує аквареллю, при цьому на воску фарба не малює. Діти з 4-х років
відмінно справляються з цією технікою.
- «Кляксографія» . Для цієї техніки буде потрібно гуаш і
два аркуші паперу. Дитина ставить велику неакуратну пляму на аркуш паперу,
закриває її другим листом. Відкриває і уявляє, на що схожі отримані
малюнки. Відсутні частини можна домалювати традиційним способом за
допомогою олівця, руки, фарби. Відмінна техніка для розвитку уяви у дітей
від 5-ти років.
- «Кляксографія з трубочкою». Принцип роботи такий
же, як і в попередній техніці, тільки пляма в даному випадку видувається
на папір з трубочки.
- «Малюнок по мокрому». Чистий аркуш паперу за допомогою
кисті зволожується чистою водою, потім на нього ставлять невеликі плями
фарбами різних кольорів. Таким чином можна малювати картини на морську
тематику, салюти, зимове небо. Техніка нескладна і цікава, підходить дітям
молодшого дошкільного віку і більш старшим дітям.
Хочеться відзначити, що малювання
позитивно впливає не тільки з точки зору розвитку творчих здібностей, а й
володіє, якщо можна так сказати, заспокійливим ефектом. Образотворче
мистецтво дозволяє знімати агресію, закомплексованість дітей, знижує рівень
гіперактивності.
Ігри та вправи для розвитку творчих здібностей у дошкільнят
Вправ та ігор, які спрямовані на
розвиток творчих здібностей дошкільнят, існує множество.Для того щоб заняття
давали позитивний ефект, а малюк не губився в правилах, досить вибрати пару-трійку
ігор та вправ, поступово ускладнюючи і доповнюючи іх.Когда маленька людина
повністю освоїться із запропонованими завданнями (і напевно почне втрачати до
них інтерес), список ігор слід змінити, відкриваючи для дитини нові вершини, до
підкорення яких потрібно буде прагнути.
«Чотири кольори»
Вправа для розвитку творчих
здібностей і художнього сприйняття у дошкільнят. Малюкові потрібно вибрати
чотири будь-які фарби і повністю заповнити ними чистий аркуш паперу. Після
малюк може розповісти, що він хотів висловити, і що означають окремі деталі
малюнка.
«Чарівна пляма»
Вправа для розвитку творчих
здібностей та вміння знаходити схожі риси між розпливається зображенням і
реальними об’єктами у дошкільнят. Дитині пропонують капнути фарбу в центр
листа, після чого папір необхідно скласти навпіл. Коли лист розгортається, на
ньому залишається пляма з неясними обрисами. Що або кого малюк бачить в цій
ляпки?
«Танець»
Гра для розвитку творчих
здібностей і емоційності у дошкольніков.Предложіте дитині пофантазувати і
придумати образ (можливі підказки батьків — «ласкавий щеня», «розпускається
пролісок», «літня злива», «весела мавпочка»). Під музику образ необхідно
передати за допомогою танцю. Цю гру можна ускладнити, попросивши передати в
танці певне почуття ( «засмучення», «радість», «здивування»).
«Дві феї»
Вправа для розвитку творчих
здібностей дошкільнят. Для виконання цієї вправи необхідно підготувати два листа
з однаковими фігурамі. Дитина
за допомогою олівців слід одну фігуру перетворити в добру фею, а іншу в злий.
Причому попередньо розмовляти з малюків не нужно.Пусть сам подумає, як це
зробити, і Пофантазуйте, що поганого зробила зла фея, а що хорошого — добра.
«Що це таке?»
Гра для навчання дітей створенню
нових образів на основі сприйняття предметів-заступників. Для цієї гри
необхідно підібрати різнокольорові кола і смужки різної довжини. Малюкові
пропонується спочатку описати якийсь із предметів, а після розповісти, що він
нагадує. Кожному предмету повинен відповідати свій власний образ.
Немає коментарів:
Дописати коментар