Діти справді різні: одні слухняні,
інші капризні; одні розвиваються швидко, все «схоплюють», засвоюють на «льоту»,
інші відстають у розвитку; одні товариські, інші, навпаки, замкнуті. Навіть в
одній сім'ї, де кілька дітей, сестри і брати начебто й зовні схожі, і живуть в
однакових умовах, і виховуються однаково, а можуть бути зовсім різними.
Чому діти такі різні? Причин тут
багато: й уроджені особливості нервової системи дитини, і стан здоров'я, і
характер взаємин з батьками та іншими членами сім'ї, а пізніше-вихователями,
вчителями, ровесниками.
Дорослі обов'язково мають
ураховувати психологічні особливості дітей. А чим зумовлені ці особливості?
Насамперед співвідношенням основних нервових процесів кори головного мозку:
збудження і гальмування.
Діти народжуються з різними
особливостями функціонування мозку. Ці анатомо-фізіологічні особливості є
основою для формування особливостей психологічних, і відбувається це тому, що
один і той самий вплив може мати різний психологічний ефект. Адже кожний член
сім'ї, у тому числі й кожна дитина, живе й розвивається в специфічних,
характерних саме для неї умовах. Це тільки так здається, що обидва брати чи всі
сестри живуть в однакових умовах. Адже сам факт, що хтось з них старший, а
хтось - молодший, створює відмінності. Старший вважає себе покровителем
молодшого, у чомусь вищим за нього, звикає, що той дивиться на нього знизу
вверх, часто шукає в нього захисту, а іноді й навпаки - бунтує проти деспотизму
старшого брата, шукає захисту в батьків. Уже ця обставина створює далеко не
однакові умови життя. Вони можуть сприяти формуванню таких якостей, як
зарозумілість або турботливість, відповідальність або зумовлювати байдужість,
заздрісність, покірливість тощо.
А що ще може вплинути на поведінку
дитини, її взаємини з іншими? Атмосфера в сім'ї, навіть зміна її матеріального
становища, друзі, з якими почали дружити діти, та багато інших життєвих
обставин дають поштовх до зародження різних якостей та особливостей людини.
Коли починають формуватися стійкі
риси характеру? Вчені вважають, що досить рано, в дитячі роки. Формування
відбувається непомітно, під впливом і наших з вами, любі батьки, вчинків,
реакцій на прохання, бажання, примхи дитини. Ми твердимо подекуди, що такою, як
зараз дитина була завжди, що риси характеру дано їй «від природи». А це зовсім
не так. Такою вона стала з нашою допомогою.
Придивіться уважніше до своєї
дитини, і ви помітите, що на тлі позитивного спілкування з кожним із членів
сім'ї, в неї є хтось найближчий, хоч він і не завжди найніжніший і найдобріший,
як, наприклад, мама чи бабуся, а вимогливий і суворий, як тато. Дитина дуже
рано починає наслідувати його, копіюючи тата (маму) в усьому: рухах,
інтонаціях, смаках тощо.
Своє оточення, своє коло
спілкування, свої взаємини і, якщо хочете, своє становище й авторитет, у наших
сина чи доньки і в дошкільному закладі. І батьки мають це знати і враховувати.
Якщо донька звикла до надмірно
турботливого ставлення до себе в сім'ї, вона зажадає такого самого ставлення до
себе і в колі однолітків. Якщо діти, граючись з примхливою Наталкою, завжди
поступаються їй, якщо ні батьки, ні вихователь не помітять вчасно егоїстичних
проявів у дівчинки, належно не відреагують на це, формування себелюбства,
черствості, байдужості невідворотне.
Щоб правильно виховувати дитину,
треба дуже добре знати її. Якщо батьки помітили щось тривожне, незрозуміле в
діях і характері дитини, вони мають негайно звернутися по допомогу до
кваліфікованого фахівця - психолога, педагога, лікаря. От Андрійко, часто
граючись один, голосно розмовляє з уявним молодшим братиком, виховує, «повчає»,
інколи свариться з ним, захищає від неіснуючих кривдників. Як тут бути?
Заохочувати його, підтримати гру його уяви чи розвінчати цю ілюзію? Взагалі
чому виникла ця гра?
А справа у тому, що дитині потрібен
партнер в іграх. У мами і часу обмаль, та й не вміє вона гратися так природно,
весело, із завзяттям, як діти. Ігри з дорослими корисні, потрібні, але не
задовольняють потребу дитини в спілкуванні з іншими дітьми. Який же вихід?
Треба дозволяти синам і донькам запрошувати до себе друзів, спілкуватися з
ровесниками, особливо коли в сім'ї одна дитина.
Усі діти різні, неповторні. І в
кожного є якісь позитивні якості, спираючись на які батьки можуть формувати
людину цікаву, комунікабельну, яка вміє вписатися в будь-який колектив - і
родинний, і дитячий.
Ви помітили, що одні хлопчики
дівчатка ставляться до того, що їх оточує, з живим інтересом, прагнуть пізнати,
зрозуміти, спробувати проявити себе, інші - з побоюванням, з непевністю. Чому
так? Як виховати оптиміста? Що таке оптимізм?
Оптимізм - це бадьоре, радісне
сприйняття життя, це впевненість у своїй захищеності, що ґрунтується на
довірчих взаєминах з дорослими та ровесниками.
Лагідність, любов та увага батьків створюють у
дитини хороший, радісний настрій, а це, в свою чергу, формує взаємне добре
ставлення до інших людей, упевненість у своїх силах.
Немає коментарів:
Дописати коментар